Thursday, June 14, 2012

resepi ikan kembung sumbat sambal belacan

Assalamualaikum..
saje nak share resepi mudah nih, bagi mereka yang dh pandai tu abaikanlah resepi ni ye..ni aku nk kongsi khusus kepada mereka2 yg baru nk belajar masuk dapur. Resepi ni asal drp maktok, aku dh ubah ikut citarasa aku dah hoho...
ok jom tgk (malu lak share benda simple nih)
 Bahan:
3 ekor ikan kembung
5 biji cili padi (ikut nk tahap kepedasannya)-aku x tahan pedas sgt
2 biji cili merah
3cm belacan-kalo suka belacan banyak, taruk la lagi
2 biji limau kasturi-perahkan air
2 biji limau kasturi, hiris nipis
sedikit garam

Cara-cara: campakkan cili, belacan dan garam dalam lesung batu, tumbuk kasi lumat (kalo aku x lumat sgt sbb sambal belacan halus sgt x best + x cantik), pas tu perah limau kasturi, campakkan limau yg dipotong dan perasakan, bergantung pada tekak masing2. Pas tu sumbat dlm ikan, biarkan selama 1 jam supaya rasa2 masin, masam tu meresap dlm ikan..pas tu terpulang nk goreng ke nk bakar..dua2 boleh (kali ni aku goreng)...

sediakan 3 ekor ikan kembung..belah belakang dia cantik2, keluarkan segala perut, insang dan segala-galanya, jgn lak korang buang isi dia..kalo rajin blh buang tulang skali, tentu senang nk makan hoho. cuci n toskan
sumbat sambal belacan dalam ikan ikut belahan tu, sambal ni pekat so mmg dia melekat cantik je kt ikan tuh. Dah nampak kesedapannya kan..kan..kan...hehehe
goreng ikan dalam minyak hingga garing dan baunya sangat menggoda sukma..auwww


inilah menu mkn malam aku, ikan sumbat, kanag buncis goreng dgn acar masak yang aku simpan entah brape bulan dlm peti ais..acar makin simpan makin mantap...nanti free aku share resepi acar masak ni ye, mmg sedap!

Oklah, selamat mencuba..tak jadi kang dtg berguru dgn aku, aku kasi tutorial hehehe, bye.

No comments: