Tuesday, September 24, 2013

Marble Japanese Cotton Cheesecake

Assalaamualaikum sumer..
semalam lagi niat nak buat kek ni tp semalam tak larat, balik opis, drive thru McD, beli samurai burger sebiji sorg, beli happymeal kt abang n kakak, trus balik umah, makan, mandi, semayang, pas tu bersenang-lenang depan tv sampai kul 12 mlm. Mulut mmg nk makan tp x daya, kepala sakit, pinggang sakit, kaki sembab so rileks je lah.
Ari ni lain sikit, disebabkan aku masuk dapur (ari ni teringin makan sotong ketuk serai-trus jd lauk utama dinner mlm ni) so lepas makan kakak ajak buat kek..mcm biasa dia tukang tgu..maka terhasillah kek ini. Lembut je kejadiannya dan kurang manis, tu yg penting.
Ok joms tgk resepi, resepi ini aku dapat drp blog mbak ricke indriani nun jauh di seberang. Mohon share ye mbak...sedap keknya


Bahan-bahan

250g creamcheese-suhu bilik
60g butter- suhu bilik
125ml whip cream ( aku pakai susu segar sajork)

50g tepung gandum
50 g tpung jagung -campur dan ayak kedua tepung ini

5 biji kuning telur
1sdt parutan kulit lemon (aku x letak pon)

5 biji putih telur
125g sula halus
1sdm jus lemon - putar putih telur dgn jus lemon hingga berbuih, pas tu masukkan gula halus secara bertahap, aku masukkan 4 kali tuang. Pukul meringue hingga dapat soft peak

Panaskan creamcheese, susu n mentega atas api kecil hingga licin, sentiasa kacau. Angkat dan biarkan suam sebelum masukkan tepung. Kacau sebati dan tepung tak berbintil. pas tu masukkan kuning telur dan kulit lemon. kacau hingga rata.

Masukkan 1/3 meringue ke dalam adunan cheese, kaup balik perlahan-lahan hingga bercampur. Pas tu tunagkan adunan ni ke dalam baki meringue dan kaup balik hingga rata. Ambil sedikit aduana (anggaran 150g), dicapurkan ke dalam mangkuk berisi (20g serbuk koko dibancuh dgn 3ml air). Kacau rata.

Tuang 1/2 adunan kek ke dalam loyang (aku pakai saiz 20cmx20cm) yang dilengser dgn mentega dan dialas dgn baking paper. Pas tu 1/2 adunan lagi dituang berselang seli dgn adunan bercampur koko tadi. Pas tu terus lorekkan bentuk marble menggunakan lidi dll alat, sebelum dibakar secara steam bath, selama 90minit pada suhu 160C (oven aku kena pakai 140C, tu pun kek aku punya merekah...tanda suhu tinggi)

Test dengan lidi, jika kek dah x melekat, boleh diangkat dan sejukkan, keluarkan dari loyang bila nampak kek dah renggang dari acuan.

Selamat mencuba...

alamak, dh lewat, esok dh kena bertlak ke shah alam awal pagi..uargghhh..slmt pagi semua
12.56am: 6/10/2012

No comments: