Tuesday, October 8, 2013

KAMPUNG KANGKONG, PASIR MAS

Assalamualaikum..
hari ni subjek yang aku nk cerita ialah berkenaan sejarah. Aku anak jati kelantan, lahir di sebuah kampung dinamakan kampung kangkong, dalam jajahan pasir mas.
Lama betul aku tak recall balik asal-usul kampung nih, last masa buat kajian sejarah Tingkatan 3 dulu...dapat A tau PMR utk subjek sejarah hehehe..
Ok apa kata kita jalan2, tgk sejarah dulu yang membawa kepada kejadian pada masa kini dan masa depan.
 Pasir Mas merupakan salah satu daripada 10 daerah di kelantan. Pasir Mas terkenal dgn gelaran kilang pengeluar wanita2 cantik..toing..toing..toing. Tidak mengiyakan dan tidak menafikan...kalo dulu masa sekolah ramai betul student  pompuan yang cantik. Betullah tu kot hoho.
Ikut blog yang aku baca:
Pasir Mas adalah cantuman dari perkataan Pasir dan Mas.
Mengikut sejarah...
Pasir Mas  telah dibuka oleh Che Leh Ismail atau
lebih dikenali sebagai Che Leh Tok Pendekar. 
Beliau telah dipaksa ke Pasir Mas setelah 
tanahnya di Kota Bharu diambil alih oleh Sultan bagi tujuan membina istana. 
Pada masa yg sama, terdapat seorang guru agama dari Bachok, 
datang untuk mengajar kelas keagamaan di Pasir Mas.
Guru agama itu kemudiannya pulang semula ke Bachok 
setelah selesai mengajar...
tetapi selang beberapa hari setelah kepulangan guru itu, 
secara tiba-tiba muncul 3 biji mangkuk emas dari dalam semak. 
Mangkuk ini kemudiannya berpusing 
membentuk pusar di sekitar semak dan 
secara tidak langsung, penduduk yang melihat kejadian itu 
menjerit ‘Mas! Mas!’. 
Perkataan pasir pula, di ambil bersempena dengan  
kedudukannya yang terletak di tebing sungai Kelantan 
yang mempunyai  dataran pasir yang luas. 

Pekan Pasir Mas sangat padat kurasakan dan port jem kalo time balik raya hehe. Apapun, kalau sampai ke pekan pasir mas, jgn lupa merayau ke Pasar Munduk, tempat untuk mendapatkan produk2 kampung seperti sayuran, buahan dan bahan basah
my story
Sungai Kelantan yang menjadi sempadan antara daerah Pasir Mas dan Kota Bharu. Sangat menyedihkan bila sungai yang ketika kecil menjadi tempat terjun tiruk menjadi sebegini rupa. Masa aku kecik, Sungai Kelantan airnya jernih, boleh nampak batuan pada dasar sungai dengan ikan2 kecil berenang, sekarang semuanya tinggal kenangan. kalau tengok gambar di atas, jambatan yang kelihatan itu adalah Jambatan Salor.

 Ok, daerah Pasir Mas adalah bersempadan dengan Tanah Merah, Rantau Panjang, Tumpat dan Kota Bharu. Jika anda datang ke sini pada waktu puncak i.e musim cuti sekolah n cuti raya, jangan harapkan pemandangan jalan yang lengang seperti ini ye hehehe....

 Move to the next photo. Saje je letak untuk mengimbau kenangan masa dulu, nak dapatkan perkhidmatan teksi kenalah datang ke sini, biasanya nk cepat balik rumah + ada duit tambang yang banyak, ambiklah teksi..kalau miskin/duit dh abis guna utk mkn mee celup hehehe, naiklah bas. Stesen bas bersebelahan dengan tempat teksi/kereta sewa kata org kelantan. Seingat aku dulu tahun 90an...tambang teksi untuk perjalanan dari pekan ke rumah (+- 10km) adalah rm2.00- rm2.50 perkepala.

 Kelantan, Tanah Serendah Sekebun Bunga





 Ni semua antara pemandangan di Pasar Munduk. Sayur-sayuran datang daripada local/thailand mari. Ulam-ulaman biasa drp kampung manakala produk mcm kobis, sawi, timun, cili tu dtg dr thailand...dekat jer pun hehehe. Belut adalah salah satu barang wajib yang dibeli tiap kali balik kampung. Biasanya belut ni available sepanjang tahun. Harga latest seingat aku around rm16-rm20 sekilo.
Makanan kt atas tu pulak aku panggil apam kaya je..tak tau nama sebenar.



Ok, pasar yang ada kt pekan Pasir Mas haruslah Pasar Pasir Mas kan...nk dapatkan ikan masin, barang basah, kuih-muih, baju, beras, lauk, kain pasang, tudung, periuk, pinggan, kawah, dan lain-lain bolehlah datang sini. Biasanya aku datang sini je, tak sanggup nk merempuh jem+ mencari parking kalo pergi ke Rantau Panjang. Harga a bit expensive compared to Rantau Panjang shopping area.

Baru cerita pasal Pekan pasir Mas, belum masuk subjek lagi Kampung Kangkong hehehe....

Baiklah, jom dengar cerita kampung aku lak. Sorry sebab gambar kampung aku takde. balik kampung pun tak la pulak aku ambik gambar huhu..
Mengikut sejarah, Kampung Kangkong ni mendapat nama daripada pokok kangkung yang tumbuh subur. Asalnya kampung ni ada satu alur tau, yang tu namanya Alur Kangkong. Kampung yang terletak di tepi Sungai Kelantan ni bersempadan dengan Kampung Kenjong, Kampung Buluh Melintang, Kampung Keranji, Kampung Binjal, dan diseberang sungai tu Kampung Lundang Paku kalo tak silap aku.
Map ihsan pakcik google

Masa aku kecik, kampung aku ni ada bendang tau. Tiap kali musim lepas menuai, kami suka main jerami padi, bakar jerami lah, buat kubu n main askar tembak-tembak la, pukat burung tekukur lah, cari belalang beras, kejar burung puyuh...mancing kt parit2 lah...oh indahnya masa tu bila kita dlm umur 10-12 tahun kan...semua seronok, kumpul dgn kawan2...
Sekarang bendang padi kt kampung aku masih ada, tapi semakin susut ekoran bendang padi bertukar kepada kebun getah (kes harga getah naik 2 th  lepas) dan rumah2 banglo yang makin banyak dibangunkan di lot2 sawah tu....maklumlah org kelantan kaya2 hehehe....
Sawah padi yang masih ada di kampungku....membawa seribu nostalgia..dejavu.....

Sekarang sawah ni makin decline kawasannya ekoran pembangunan pesat penempatan...cheh ayat tak leh blah :p. Banglo-banglo besar memenuhi kawasan ni, tgklah betapa kayanya rakyat kelantan huhu



Lot rumah kt sini sekarang ni kat kampung pun dah mahal...dlm 200K++...nk cari my third home pun kena catu dulu duit hehehe...

Aku ni mmg gadis pingitan kampung tau hahaha. Lahir di sini, membesar di sini, bersekolah hingga tamat Form 5 semua di Kampung Kangkong tercinta. Aku start tadika umur 3 tahun.. ni kes ngikut kakak aku yg 2 org tu la + cikgu tadika tu sepupu aku . Tadika di Tadika KEMAS, 3 tahun kt tadika tak pandai tak tau a heisyyyhhh


 Lorong ke sekolah tadika aku...

 Ni sekolah rendah kebangsaan kangkong..ni bangunan baru, masa aku belajar dulu, lanskap sekolah ni cantik, ada padang sekolah kt depan, ada 3 blok bangunan, 2 blok 1 tingkat dan 1 blok 2 tingkat...rugi takde gambar SK Kangkong dulu...i miss this

Ermm..sekolah tempat aku menuntut ilmu selama 5 tahun..Form 1 to Form 5..ni pun blok baru, pagar baru. Dulu pagar kawat ijau tu je, pas tu kt kawat tu penuh pokok semalu, kat situ byk belalang kunyit yang kitaorg suka tangkap dan goreng..perghhh ala2 udang deep fry hahaha.

Panjangnya entry kali nih...dah la baca yang ni dulu, kang penat korang sambung citer lain next time aku update okeh..
Daaaa....

8 comments:

Norah said...

Tak payah susah pie kg kak siti...Baca cerita nie dah rasa mcm smpi kg kak siti tue...hehehhe

kecopong said...

hahaha...tau takpe

Unknown said...

ambo pn asal kg kangkong jgk,rmh ambo lbih krg 100m dr msjid kangkong....

mattreman said...

amo baru jupa blog demo, menarik ceritanya amo suka. amo ni dilahir kampung ini juga, belajar di sekolah rendah ja, sek menengah pindah ke kota bharu. skrg kerja di negeri lain tak pernah di klate, seskali tu klek juga..

Unknown said...

sini pernah banjir tak,pada tahun 2014

Che Siti said...

Owh yoko..sekoloh rendoh thn berapo tu? Ambo pun kijo luar kelik pun time rayo jah

Unknown said...

Keluasan sek menengah kangkong bapa???

Unknown said...

Assalamualaikum, sapo penulis ni? Seorang mantan SMK Kangkong sekarang jadi profesor di UPM.